Segling@bleckert.se

Från Vänern till Lilla Bommen i Göteborg
Publicerat den 26 May, 2010

Det blev en fin nattsegling mot Vänersborg – jag och Mats fick var sitt fyratimmars-pass. Bara att sitta och passa autopiloten och följa med på sjökortsplottern. Det blev aldrig riktigt mörkt och månen tittade fram av och till.

Solnedgång över Lurö

Nette i natten...

Halv åtta var vi framme och det var dags att ropa upp den första bron vilken är järnvägsbron. Att åka egen båt genom Trollhätte-kanal blev en nostalgi-tripp – alla som växt upp i Trollhättan vet ju allt om ”fallen”. Att vädret var på topp gjorde ju inte saken sämre. Värt att nämna är Trollhättans järnvägsbro som är en lyftbro och den enda i Sverige - kan lyftas upp till valfri höjd. Klaffbron på nästa bild öppnades för trafik samma år som jag föddes, nämligen 1959.

Trollhättan 1

Trollhättan 2

Trollhättan 3

Trollhättan 4

Medströmmen satte an tydligt, genom både kanal och älv fick vi 1-2 knop gratis. Göta Älv ringlade sig spegelblank framför oss, träd och hus speglande sig i vattnet.

Göta Älv

När vi gick förbi Kungälv, där älven delar sig i nordre och söndre kom jag att tänka på att Göteborgs Kexfabrik ligger där och nar vi bodde i Torslanda åkte vi ibland dit och köpte "bräck" (2:a sortering).

Planen var ju natthamn i Långedrag men dit kom vi aldrig. När passerade Lilla Bommens gästhamn mitt i stan kände vi suget efter restaurang och vila så dit gick vi in och förtöjde klockan 17.40. Nu är det dusch och mat som gäller !